Grand Prix vinder 500cc klassen 1950
Norton
• 1-cylindret luft-kølet, snejl/snekke drevne knaster 2V DOHC 4-takts
• 84 x 90mm boring og slaglængde = 498.2cc
• Topstykket har fået flere køleribber, for at forbedre kølingen omkring forbrændings kammeret
• Lucas racing magnettænding
• AMAL RN (Remote Needle) karburator
• Primær drev af enkeltrækket åben kæde
• Tør-kobling og separat Norton 4-trins gearkasse
• Dette var tiden hvor man kørte på 80-oktan benzin og denne Manx havde kun 8.6:1 kompressions forhold, hvilket bragte ydelsen ned i nærheden af 40hk (Privat team 500 havde kun 37.5hk i denne periode)
• Maksimum hastighed omkring 2l8 km/t (135m/h)
• Vægt lige under 136kg (3001b)
• Akselafstand 1384mm
• Dobbelt rørstel i stål. Tanken ligger ovenpå top rørerne, kun holdt fast af en strop på langs
• Norton "Roadholder" teleskopforgaffel med 34mm (1.34") rør, en-vejs dæmper ventil
• Clip-on styr (Clip-ons blev første gang introduceret af McCandless på 1950 Norton TT cykler)
• New-style hydrauliske støddæmpere bag (dæmperne på 1950 cyklerne havde externt reservoir, lavet af Citroen dæmpere af McCandless)
• Ny 203mm (8") konisk-nav forbremse - 1-armet, med luftindtag
• Hjulene er formentlig WM2/WM3 (for/bag)
• Avon dæk (havde ellers været Dunlop gennem 1950) 3.00 x 18" for, 3.50 x l8" bag (Gadecyklen havde l9" hjul)
Podie placeringer