Grand Prix vinder 500cc klassen 1950

Norton

• 1-cylindret luft-kølet, snejl/snekke drevne knaster 2V DOHC 4-takts

• 84 x 90mm boring og slaglængde = 498.2cc

• Topstykket har fået flere køleribber, for at forbedre kølingen omkring forbrændings kammeret

• Lucas racing magnettænding

• AMAL RN (Remote Needle) karburator

• Primær drev af enkeltrækket åben kæde

• Tør-kobling og separat Norton 4-trins gearkasse

• Dette var tiden hvor man kørte på 80-oktan benzin og denne Manx havde kun 8.6:1 kompressions forhold, hvilket bragte ydelsen ned i nærheden af 40hk (Privat team 500 havde kun 37.5hk i denne periode)

• Maksimum hastighed omkring 2l8 km/t (135m/h)

• Vægt lige under 136kg (3001b)

• Akselafstand 1384mm

• Dobbelt rørstel i stål. Tanken ligger ovenpå top rørerne, kun holdt fast af en strop på langs

• Norton "Roadholder" teleskopforgaffel med 34mm (1.34") rør, en-vejs dæmper ventil

• Clip-on styr (Clip-ons blev første gang introduceret af McCandless på 1950 Norton TT cykler)

• New-style hydrauliske støddæmpere bag (dæmperne på 1950 cyklerne havde externt reservoir, lavet af Citroen dæmpere af McCandless)

• Ny 203mm (8") konisk-nav forbremse - 1-armet, med luftindtag

• Hjulene er formentlig WM2/WM3 (for/bag)

• Avon dæk (havde ellers været Dunlop gennem 1950) 3.00 x 18" for, 3.50 x l8" bag (Gadecyklen havde l9" hjul)


Podie placeringer